mandag den 29. maj 2017

Anmeldelse: Et Barn At Føde af Kristina Sandberg

Jeg har nu læst Et barn at føde, og den har efterladt mig både utrolig bevæget og med en dybere ro. Vi følger 20 årig Maj i en roman om hendes første år som brud, husmor og kvinde. Hele romanen er skrevet igennem Majs personlige perspektiv og efterlader læseren både irriteret på hendes smålighed, selvkritik og total magtesløshed overfor forventningerne fra samfund og familie. Maj er forelsket i idealet om at blive som hendes mor, og ønsker en bestemt fantasi-forestilling om hendes rolle som kvinde. Hendes ambitioner om at blive selvstændig ødelægges af virkeligheden, hvor hun fanges af samfundets forventninger til ’kvindens rolle’. Hendes oprør imod forventningerne kommer igennem hverdagens små ’opgaver’ – madlavningen, og husarbejdet.

Den døde høne ligger på det blanke bord. Men den plukkede kylling lever.” - 225 -

Titlen på romanen er dobbelt betydning til romanens indhold, som er gennemsyret af forbudte tanker og oprørske følelser til det at være kvinde og mor. Selv kærlighedens sprog bliver blandet sammen med lyst og selvhad, hvor Maj har svært ved at adskille intime ting med en gennemtrængende lugt af sved og forrådnelse. Kærligheden bliver falsk og overfladisk. Majs følelser for både Erik og Tomas, bliver fremtvunget og det er drivkraften til mange af Majs handlinger. Romanens univers opleves som en sanselig læsning, hvor Majs sanser bruges til at se omverden på.
Et barn at fødes behandler ikke kun kvindens rolle og kvinde idealer i 1930erne. Den behandler emnet om adskillelsen af klasserne, og stiller spørgsmålet om det har nogen betydning for hvem man fødes som – arbejderklasse eller finere middelklasse. Romanen tager samfundsidealerne og piller dem fra hinanden. Efter at man har læst romanen sidder fortællingen fast i ens tanker, og man har svært ved at give slip på Kristina Sandbergs sprog og svenske tidsmaskine. Heldigvis er Et barn at fødes første bog i en trologi om den lille ’perfekte’ husmor Maj, så jeg skal forhåbentlig ikke vente længe på at læse de næste to bind i serien - Sörja för de sina og Liv till varje pris. (Udgivet på svensk).

Når man læser Kristina Sandbergs romaner skal man forvente en mere langsom læsning, og hendes sprogstil er så detaljeret og smukt. Et barn at føde er den næste roman for dig, som elsker de smukke fortællinger, slægtsromaner og svensk litteratur. - Fem ud af fem ♀♀♀♀♀.