onsdag den 17. maj 2017

Anne Mette Hancock - Ligblomsten

Tilbage igen!
Så er jeg endelig tilbage på bloggen igen. Jeg har det sidste stykke tid haft rigtig mange ting oppe at vende praktikansøgninger, eksamensopgaver og læseklub. Jeg har derfor ikke haft så meget fritid til at skrive på bloggen, men her kommer en lille opfølgning. Lørdag d. 13 maj var jeg forbi Odense Bog og idé inde i Kongensgade, hvor jeg mødte Anne Mette Hancock som debuterede med krimien - Ligblomsten. Jeg har desværre ikke læst hendes bog færdig, men den ligger på natbordet klar til at blive læst færdig.

Mit signeret eksemplar af Ligblomsten.

Mit første indtryk af Anne Mette Hancock var sød og imødekommende. Hun mødte mig med håndtryk og venligt smil, og jeg stod der helt forfjamsket og genert. Jeg havde så mange spørgsmål, men var super nervøs for at tale med hende, men efterhånden som vi talte sammen blev jeg mindre nervøs. Jeg fik endelig fremstammet nogle spørgsmål som jeg rigtig gerne vil dele med jer her på bloggen. Lige til orientering så lavede jeg en 'nybegynder' fejl og fik ikke optaget vores lille 'interview', så mange af Anne Mette Hancocks svar vil være en parafrasering, men indholdet er det samme.

Hvordan fik du ideen til at ville skrive en krimi?
Anne Mette Hancock svarede, at hun først troede at ideen var opstået på en familieferie, men det viste sig at ideen faktisk havde ligget i idé-skuffen længe. Anne Mette talte om en mailkorrespondance med veninden Katrine Engberg, forfatteren til krimien Krokodillevogteren, hvor hun havde læst noget af Katrines krimi og svaret noget i stil med at Anne Mette troede at de var lige langt i skriveprocessen af hver deres krimi.

Man kan sige at ideen til hendes krimi var sået som et lille frø længe før hendes familieferie og blomstrede så til en smuk og velskrevet krimi efter at have ligget i idekassen nogle år. 

Hvordan valgte du dit forlag?
"Jeg skrev hele bogen og sendte den så til Lindhardt & Ringhof  og People's Press, der begge skrev at de gerne ville udgive den og at jeg endelig ikke skulle skrive under hos de andre." (Anne Mette Hancock). 

Begge forlag ville gerne have fat i bogen, så der kom lidt konkurrence omkring den. Anne Mette valgte Lindhardt og Ringhof og det var der mange grunde til, men hun kendte nogle af dem på Lindhardt og Ringhof så det gjorde det nemmere at sige ja til deres forlag. 

Har du altid vidst, at du ville skrive en krimi?
Anne Mette har selv været stor fan af især amerikanske krimier og forsøgte også at skrive Ligblomsten på engelsk, men det lykkedes ikke. (Hvilket vi er meget glade for her i lille Danmark).
"Det var vigtigt at plottet var realistisk, men stadig chokerende for læserne i vores lille andedam." (Anne Mette Hancock).

Jeg vil her til sidst gerne sige tak til Anne Mette for hendes venlige ord og at hun tog sig tid til at tage et billede sammen med mig. Tak fordi du signerede min udgave af din krimi, og jeg glæder mig til at læse den. Held og lykke fremover og forhåbentlig vil vi se mere til dit krimi-forfatterskab. 

Anne Mette Hancock og krimi-fan. (Camilla R.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar